Sophantering

Ökade kostnader för sophantering och sanitära problem

Gällande sopsugen så orsakar stoppen föreningen stora kostnader, sanitära problem med råttor samt extra hantering av sopberg efter varje stopp.

De rörliga kostnaderna (felanmälan, stopp etc) har ökat den senaste tiden. Vissa månader ligger kostnaderna på det dubbla än estimerat. Om vi inte får ner kostnaderna måste styrelsen öka månadsavgifterna för samtliga lägenheter. Dessutom så drar det till sig sanitära problem med råttor vid varje stopp då vissa lämnar sina soppåsar på marken.

När ni felanmäler sopsugen till Envac (vid stopp), be dem köra en till batch (omgång) för att sätta igång sugen. Detta brukar hjälpa och kostar inte föreningen något.

Vid stopp, lägg INTE soppåsar bredvid sopsugen på marken, dessa tas inte omhand om per automatik. Soppåsar drar bara till sig råttor och fåglar. Respektera att våra grannar på nedre plan får påhälsning av råttor när soppåsar ligger slängda på marken.

Låt oss alla hjälpa till att öka trivseln och hålla nere kostnaderna!